Gezondheid

Een van de voordelen van een abonnement op hardlopen.nl is dat je één-op-één vragen kunt stellen aan onze experts op het gebied van training, voeding en gezondheid. We stellen deze mensen graag aan je voor. Vandaag: sportarts Mirjam Steunebrink.

“Als sportarts houd ik me bezig met alles rondom inspanning en het bewegingsapparaat”, benoemt Mirjam de kern van haar werk. “Mensen komen bij mij terecht met uiteenlopende vragen daarover. Sinds juli 2014 valt de sportarts onder de medisch specialisten en heb je dus een doorverwijzing van je huisarts nodig om een afspraak met een sportarts te kunnen maken. Dat je mij nu ook vragen kunt stellen via de hardlopen.nl app is een mooie manier om die extra stap even over te slaan; een laagdrempeliger advies van de sportarts.”

Soort vragen

“Ik kan je helpen met diverse problemen rondom sport en bewegen. Daarbij kan het gaan om blessures waar je last van hebt, inspanningsklachten die je ervaart – bijvoorbeeld pijn op de borst bij inspanning, of tintelingen – sporten in combinatie met leven met een chronische ziekte en op een verantwoorde manier beginnen met sporten. Je moet echt heel breed denken. Gaat het over de combinatie sporten/bewegen en je lichaam, dan kan je met je vraag bij mij terecht.”

Verwachting

“Ik verwacht vooral vragen die te maken hebben met overbelastingblessures. Bijvoorbeeld van mensen die zelf zijn begonnen met een hardloopschema en nu pijntjes ervaren, met name aan de schenen of knieën.”

Drempel

“Ik merk in mijn praktijk dat mensen soms even een drempel over moeten om met trainingsklachten te komen, omdat ze bang zijn dat de arts gaat zeggen dat ze – al dan niet tijdelijk – moeten stoppen. Ik merk dat huisartsen vaak ook wel rust voorschrijven, maar dat doen sportartsen veel minder vaak. Mensen willen dikwijls te snel te veel en we moeten ze regelmatig een beetje afremmen, maar we zijn er juist op gericht om mensen in beweging te houden en met goede oefeningen toch te laten sporten. Daarmee behalen ze dan uiteindelijk op een verantwoorde manier toch het gewenste resultaat.”

Eigen hardloopervaring

“Zelf loop ik graag ultra-afstanden op trails en dan het liefst in de bergen. Ik vind het heerlijk om in de natuur te lopen. Klokje af, en gaan! Ik merk dat deze manier van hardlopen nog niet zo heel bekend is, maar ik kan hem iedereen aanraden. Probeer het eens een keer voor de afwisseling!”

Tip

“Afwisseling is meteen een tip voor hardlopers: wissel af in schoenen en soorten trainingen en zorg vooral dat je jezelf niet te zwaar belast. Het idee heerst dat je je voor een goede training heel erg moet inspannen, maar dat is helemaal niet waar. Het grootste gedeelte van je training zou gematigd moeten zijn, je moet je niet forceren. Door te veel te willen in te korte tijd, raak je overtraind.”

Heb je een vraag voor Mirjam Steunebrink?

Neem dan een abonnement op hardlopen.nl en stel je vraag op de pagina ‘Mijn profiel’. Als je wilt, wordt je vraag vertrouwelijk behandeld. Er wordt dan over je vraag en het antwoord niets gepubliceerd.