Loopt het niet lekker? Dan loop je minder

Donderdag, 24 juni 2021
Loopt het niet lekker? Dan loop je minder
Loop je te veel en neem je te weinig rust? Dan is de kans groter dat je een blessure oploopt. Maar ook als je in je privéleven met heftige gebeurtenissen te maken hebt en toch gaat hardlopen is het risico dat je minder presteert en sneller geblesseerd raakt groter.

Als hardloper werk je misschien wel met een trainingsschema, maar ook als je dat niet doet, bouw je tussen je inspanningen (trainingen) ongetwijfeld dagen van herstel (rust) in om te voorkomen dat je overbelast raakt. Maar het vinden van de juiste balans draait niet alleen om lichamelijke inspanning, je mentale gesteldheid is minstens zo belangrijk!

Rust in je hoofd

Stel dat je privé met ingrijpende gebeurtenissen of langdurige stress te maken hebt, dan ligt het ook voor de hand om die rust in te bouwen zodat je kunt herstellen van heftige emoties. Als je het rustig aan doet, kan hardlopen helpen om te ontstressen – maar een zware training zorgt juist voor extra stresshormonen, waardoor de spreekwoordelijke emmer alsnog overloopt.

Hoe zit dat?

Hoewel sporten een fijne afleiding kan zijn, kan mentale stress je loopprestaties en herstel ook negatief beïnvloeden. Dat komt door de cortisol die je lichaam aanmaakt bij langdurige stress. Dit zet je immuunsysteem onder druk, vermindert je herstelvermogen en vergroot het risico op spierafbraak. Om te zorgen dat je niet overbelast raakt, kun je in tijden van stress dus beter wat minder vaak en minder zwaar trainen.

Vertel het je trainer

Loop je onder begeleiding van een trainer? Dan is het dus belangrijk dat je hem of haar niet alleen inlicht over fysieke pijntjes, maar ook op de hoogte brengt als er in je privéleven een ingrijpende gebeurtenis speelt. Je trainer kan je schema daar dan op aanpassen om te voorkomen dat je sneller een blessure oploopt. Ook kan je trainer een verandering in je prestaties hierdoor beter interpreteren.

Gas terug

Loop je voor jezelf? Dan lijkt het devies om met ingrijpende privégebeurtenissen op dezelfde manier om te gaan als met fysiek ongemak: gas terugnemen, goed luisteren naar je lichaam, de lat voor jezelf niet te hoog leggen en een wat mindere loopprestatie voor lief nemen.