Gezondheid

Loop je te veel en neem je te weinig rust? Dan is de kans groter dat je een blessure oploopt. Maar ook als je in je privéleven met heftige gebeurtenissen te maken hebt en toch gaat hardlopen is het risico dat je minder presteert en sneller geblesseerd raakt groter.

Als hardloper werk je misschien wel met een trainingsschema, maar ook als je dat niet doet, bouw je tussen je inspanningen (trainingen) ongetwijfeld dagen van herstel (rust) in om te voorkomen dat je overbelast raakt.

Rust

Stel dat je privé met ingrijpende gebeurtenissen te maken hebt, dan ligt het ook voor de hand om die rust in te bouwen zodat je kunt herstellen van heftige emoties. Misschien neem je in je trainingsroutine dan ook wat gas terug, hoewel sporten ook een fijne afleiding kan zijn. Hoe dat verband tussen fysieke en psychosociale belasting en herstel nou precies in elkaar zit, daar was tot nu toe nog geen onderzoek naar gedaan.

Onderzoek onder 115 duursporters

Bewegingswetenschapper Ruby Otter deed dat wel. Zij volgde daarvoor twee jaar lang de prestaties van 115 duursporters in en rondom de stad Groningen, onder wie hardlopers, maar ook schaatsers, roeiers, wielrenners en triatleten. De deelnemers hielden zelf dagelijks hun trainingsbelasting en eventuele blessures bij.   

Psychosociale belasting

Daarnaast vulden ze regelmatig (één keer per week tot eens in de drie weken) een vragenlijst in over psychosociale belasting en herstel. Ook deden ze om de zes weken een inspanningstest in het SportsFieldLab in Groningen.

Verslechterde loopeconomie

Ruby, die haar onderzoek uitvoerde aan het Instituut voor Sportstudies van de Hanzehogeschool en het Centrum voor Bewegingswetenschappen van het UMCG, stelt vast dat een ingrijpende levensgebeurtenis bij hardlopers niet alleen direct zorgt voor een grotere psychosociale belasting, maar ook doorwerkt in een verslechterde loopeconomie (oftewel: de hoeveelheid energie die je nodig hebt om op een bepaalde snelheid te lopen) drie weken later.

Vertel het je trainer

Loop je onder begeleiding van een trainer? Dan is het dus belangrijk dat je hem of haar niet alleen inlicht over fysieke pijntjes, maar ook op de hoogte brengt als er in je privéleven een ingrijpende gebeurtenis speelt. Je trainer kan je schema daar dan op aanpassen om te voorkomen dat je sneller een blessure oploopt. Ook kan je trainer een verandering in je prestaties hierdoor beter interpreteren.

Gas terug

Loop je voor jezelf? Dan lijkt het devies om met ingrijpende privégebeurtenissen op dezelfde manier om te gaan als met fysiek ongemak: gas terugnemen, goed luisteren naar je lichaam, de lat voor jezelf niet te hoog leggen en een wat mindere loopprestatie voor lief nemen.

Het proefschrift van Ruby Otter is te downloaden via de website van de Rijksuniversiteit Groningen.

Bron: Kenniscentrum Sport.

Foto: Shutterstock