Gezondheid

Hardlopen draagt bij aan je gezondheid, dat is bewezen. Maar als je het op een onverantwoorde manier doet kan het juist schadelijk zijn. In dit artikel een aantal basale tips over je training, kleding en voeding. Want de basis moet in elk geval op orde zijn.

Jij bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gezondheid. Doe er daarom alles aan om het risico op een blessure zo klein mogelijk te maken. Heb je tijdens het lopen ergens pijn of voel je dat het niet goed zit in je lichaam, neem dan contact op met je huisarts of sportarts. Overleg altijd of lopen voor jou op dit moment verstandig is of dat je tijdelijk rust moet nemen of beter aangepast kunt trainen. Zeker als je deel wilt nemen aan een wedstrijd is dit overleg belangrijk.

Stel haalbare doelen

Stel voor jezelf haalbare doelen. Wil je meedoen aan een wedstrijd, begin dan op tijd met de voorbereiding. Hoe langer de loop waaraan je meedoet, hoe belangrijker dit is. Wil je meedoen aan een marathon, dan moet je in de training probleemloos meer dan 20 kilometer, maar nog liever 35 kilometer kunnen lopen om veilig deel te kunnen nemen.

Rustig aan

Plan rustdagen in en bouw je training heel geleidelijk op. Luister goed naar je lichaam. Ben je moe of voel je spierpijn? Dat is een signaal van je lichaam dat je de afgelopen dagen te zwaar getraind hebt. Train niet als je je niet fit voelt en zeker niet als je ziek bent. Pak het trainen pas weer op als je volledig hersteld bent. En probeer dan niet om de verloren kilometers in te halen, maar begin rustig. Ga je te snel, dan loop je extra risico op een blessure.

Let op je kleding en schoenen

Loop nieuwe schoenen waarop je gaat rennen goed in om blaren te voorkomen. Loop niet met gestopte sokken, want dat verhoogt het risico op blaren juist. Draag kleding die is afgestemd op de temperatuur. Belangrijk is dat deze kleding vocht kan opnemen of doorlaten. Was de kleding en de sokken waarmee je gaat lopen van tevoren een keer.

Eet gezond

Eet in elk geval minstens drie keer per dag en sla geen maaltijden over. Iedere maaltijd is even belangrijk. Eet gevarieerd, eet niet te veel, eet volop groente, fruit en brood, gebruik minder verzadigd vet en ga veilig met voedsel om. De kans is dan het grootst dat je lichaam van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt.