Gezondheid

Winderigheid, buikkramp of zelfs plotselinge diarree; darmklachten kunnen behoorlijk vervelend zijn tijdens het hardlopen en bovenal niet erg praktisch. Menig hardloper zal er ooit mee te maken gehad hebben. Toch hoeven ongemakken zoals deze geen reden te zijn om je hardlooprondje over te slaan of in een erger geval de hardloopschoenen voor een langere tijd op te bergen. Je kunt zelf veel doen om de kans op klachten te verkleinen.

Door de lichaamsbeweging tijdens het hardlopen worden de darmen als het ware door elkaar geschud. Hierdoor ontstaat er druk op de maag en darmen, waardoor er zich pijn of andere vervelende gevoelens kunnen voordoen. Daarnaast neemt de doorbloeding van het maagdarmkanaal af wanneer je je inspant. De hoeveelheid zuurstof in de darmen vermindert hierdoor, waardoor zij minder goed in staat zijn voedingsstoffen te verteren en er gasvorming kan ontstaan. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Vooraf naar wc

Uiteraard is elk mens anders. De ene persoon zal meer last hebben van het maagdarmstelstel dan de ander. Maar om de kans zo klein mogelijk te maken dat je gehinderd wordt door deze ongemakken, kun je voordat je begint met hardlopen een aantal dingen doen. Een voor de hand liggende optie is om vóór de sportsessie je darmen te ‘legen’. Een vezelrijke maaltijd prikkelt de darmen en zorgt dat de stoelgang op gang komt.

Je kunt er ook voor kiezen om juist licht verteerbare voeding te nuttigen, zoals yoghurt of rijstepap. Vezelrijke voeding is weliswaar gezond, maar stimuleert ook de stoelgang. Bovenal is het verstandig om kort voor de training geen zware maaltijd meer te nuttigen. Drink ook voldoende, zeker wanneer je langer dan een uur onderweg bent.

Conditie

Het opbouwen van een betere conditie is een ander middel om de darmklachten te beperken. Doordat je lichaam gewend is aan een bepaalde inspanning, kost het minder energie om de prestatie te leveren. Dit verbetert de bloedtoevoer van het maagdarmstelsel. Ook de maaginhoud van een hardloper in goede conditie wordt beter verteerd. Het advies is dus ook vooral: stop niet, maar ga door met hardlopen!