Gear

Een sporthorloge, een app op je telefoon, een polsbandje en zelfs slimme sportbeha’s: er zijn tal van wearables en trackers waarmee je kunt bijhouden hoeveel calorieën je tijdens het hardlopen verbrandt. Maar hoe nauwkeurig zijn de cijfertjes die je te zien krijgt? In Japan zochten ze het voor je uit.

Het onderzoek in Japan werd gedaan door het Nationaal Instituut voor Gezondheid en Voeding en er werden twaalf verschillende wearables met elkaar vergeleken. De negentien deelnemers aan het onderzoek droegen alle twaalf wearables tegelijk, wat vast een grappig gezicht is geweest: al die apparaatjes om hun pols, middel en andere plekken op hun lichaam.

Over- en onderschat

De proefpersonen brachten onder andere 24 uur door in een afgesloten ruimte waar ze verschillende dagelijkse activiteiten uitvoerden: eten, huis- of kantoorwerk doen, slapen én hardlopen op een loopband. Gemiddeld verbrandden ze daarmee 2.093 calorieën in 24 uur. De vergelijking van alle wearables liet zien dat die van Jawbone en Garmin het aantal verbrande calorieën onderschatten, terwijl de Fitbit en de Misfit juist een te hoog aantal verbrande calorieën toonden.

Naar buiten

Voor het tweede deel van het onderzoek gingen de deelnemers naar buiten. Ze pakten daar hun normale leven weer op, waarbij ze wederom alle twaalf gadgets droegen. Die mochten wel even af als ze in bad of onder de douche gingen of andere speciale dingen deden waarbij het lastig was om alles om te houden. Gemiddeld verbrandden de deelnemers 2.314 calorieën op een dag.

Te laag

Opnieuw waren het de gadgets van Jawbone en Garmin die het aantal verbrande calorieën te laag inschatten en zaten de Fitbit en de Misfit juist te hoog. In het algemeen schatten bijna alle wearables het aantal verbrande calorieën bij dit tweede onderzoek te laag in.

Dagelijks gebruik

De onderzoekers concludeerden op basis van de resultaten dat de meeste wearables niet nauwkeurig laten zien hoeveel calorieën je op een dag verbruikt. Vanuit onderzoeksperspectief, waarbij je het aantal calorieën echt exact wilt weten, is dat ook juist. Maar voor dagelijks gebruik, waarbij je vooral wilt weten of je op de dag van je hardlooptraining meer calorieën verbruikt hebt dan op een rustdag of benieuwd bent wat het effect van een ander soort training op je calorieverbruik is, zijn de resultaten behoorlijk betrouwbaar. En dat is toch waar het voor de meeste hardlopers om gaat.

Bronnen: Murakami, H. e.a. (2016, mei). ‘Accuracy of Wearable Devices for Estimating Total Energy Expenditure: Comparison With Metabolic Chamber and Doubly Labeled Water Method.’ Jama Internal medicine.; Runnersworld.com

Foto: Shutterstock