Gear

Onlangs lanceerde Veiligheid,nl. in samenwerking met de Atletiekunie, de Runfitcheck, een app voor beginnende hardlopers. De app biedt toegang tot een ruime keus aan hardloopschema’s en aanvullende oefeningen. De app levert maatwerk voor minder ervaren hardlopers met als doel het aantal veel voorkomende hardloopblessures omlaag te brengen.

De gebruiker krijgt, na een korte vragenlijst, een passend hardloopschema en een setje praktische krachtoefeningen om minder kwetsbaar te worden. De Runfitcheck app is ontwikkeld door een breed team van specialisten, onder wie John Ijzerman (sportarts, bondsarts van de Atletiekunie), Ronald Straver (fysiotherapeut) en Rob Veer (trainer-coach). Zij werden daarin bijgestaan door deskundigen op het gebied van sportblessures en het ontwikkelen van applicaties.

Vier categorieën

Runfitcheck begint met een check: een aantal vragen om de belastbaarheid en de doelgerichtheid van de gebruiker in kaart te brengen. Aan de hand van de antwoorden wordt de app-gebruiker ingedeeld in een van deze vier categorieën:

A. Hoge belastbaarheid, lage doelgerichtheid;
B. Hoge belastbaarheid, hoge doelgerichtheid;
C. Lage belastbaarheid, lage doelgerichtheid, en:
D. Lage belastbaarheid, hoge doelgerichtheid.

Elk van deze categorieën heeft een eigen instapniveau, trainingsopbouw en oefenprogramma.

Belastbaarheid

De belastbaarheid van een hardloper geeft een indicatie van de kwetsbaarheid van de sporter. Sommige lopers zijn ‘niet kapot te krijgen’, terwijl anderen bij het minste of geringste last krijgen van spieren, pezen of gewrichten. Het zal duidelijk zijn dat goed belastbare lopers een steviger trainingsprogramma aankunnen dan de minder goed belastbare. Die zullen immers voorzichtiger te werk moeten gaan met een minder intensief trainingsprogramma, met meer ruimte voor herstel en met een zeer geleidelijke opbouw van de trainingsbelasting.   

Doelgerichtheid

Het ligt misschien minder voor de hand om de doelgerichtheid van de sporter mee te laten wegen. Toch is dat in de ogen van de specialisten wel degelijk een factor van betekenis. Lopers die ‘er alles voor over hebben om hun doel te bereiken’ gaan anders met pijntjes om dan lopers die het ‘voor de fun’ doen. Doelgerichte sporters gaan over het algemeen minder lichtzinnig en flexibel om met een trainingsprogramma. Ze zijn geneigd trainingen te doen omdat ze op het schema staan’ ook al geeft het lichaam signalen af dat op dat moment beter wat langzamer, of helemaal niet, getraind kan worden. In hun wereld zijn slogans als ‘no pain, no gain’ en ‘pijn is fijn’ populair. Liever verbijten ze de pijn liever dan dat ze een training niet afmaken. Plezierlopers doen bij pijntjes al snel wat rustiger aan omdat ze minder gericht zijn op ‘eruit halen wat er in zit’ en er geen doelen zijn die ze op het spel zetten. Dit maakt dat sporters in categorie D een hoger risico op blessures heeft dan zij uit categorie A.  

Zo heeft elk van de vier groepen (A, B, C en D) eigen karakteristieken waar de app slim op inspeelt, met voor elke categorie een passend trainingsschema en aanvullende oefeningen ter verbetering van kracht en techniek.

Je vindt hier de Runfitcheck app.

Door Rob Veer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via RobVeer.com, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Als Hardlopen.nl-expert kun je bij Rob Veer terecht met al je vragen over training.