Gear

Naar muziek luisteren tijdens het hardlopen, kan je prestaties verbeteren. Maar het is wel essentieel dat je naar de juiste muziek luistert. De liedjes op je playlist moeten motiverend werken en een duidelijke en constante beat hebben. Op die manier word je cadans regelmatiger, loop je efficiënter en ben je misschien wel sneller dan ooit.

Om efficiënt te kunnen hardlopen, is het aanleren van het juiste loopritme belangrijk. Zodra je in een ‘cadans’ komt, loop je meestal lekkerder. Cadans wordt gemeten in het aantal passen per minuut. Veel mensen lopen in een te lage pasfrequentie.

Hoge pasfrequentie

Een hoge pasfrequentie is om verschillende redenen goed. Tijdens het lopen gebruik je (uiteraard) je spieren en bouw je kortdurend energie in je spieren en pezen op. Deze energie komt vrij zodra je je voeten optilt. Om van de energie gebruik te maken moet je snel je voet weer optillen. Door een hoge pasfrequentie maak je automatisch kortere passen en landt je voet beter onder het zwaartepunt van je lichaam, waardoor je automatisch met gebogen knie op je middenvoet landt.

Metronoom en muziek

Een handige manier om het juiste ritme te bepalen, is muziek te luisteren tijdens het hardlopen. Bewegingswetenschapper aan de VU Melvyn Roerdink, onderzocht het effect van muziek tijdens het hardlopen. In zijn onderzoek liet hij negentien recreatieve hardlopers op drie verschillende dagen op een loopband rennen tot ze uitgeput waren. Daarbij werden de verschillen tussen rennen zonder geluid, rennen op het getik van een metronoom en hardlopen op motiverende muziek van onder andere de Black Eyed Peas, Red Hot Chili Peppers en Tiësto onderzocht. En de conclusie?

Motiverende aspecten en synchronisatie

Zonder muziek houden we het minder lang vol dan als we wél ergens naar luisteren. Verrassend genoeg bleek de wat saaie metronoom daarbij even effectief als motiverende muziek. Dit komt doordat in de meeste muzieknummers te veel tempowisselingen zitten om de hardloper in een constant ritme te houden. De ideale pacemaker van een hardloper moet twee componenten bevatten: motiverende muziek mét een duidelijke en constante beat afgestemd op de cadans van de loper. Door motiverende aspecten kan je je  zwaarder inspannen en door synchronisatie ga je efficiënter lopen.

BPM bepalend

Niet de hardheid, maar de snelheid van de beat is dus bepalend: het aantal beats per minuut (BPM) blijkt essentieel om je prestatie op hardloopgebied te verbeteren.

Een trucje om je cadans te meten (als je hier geen elektronische apparatuur voor hebt) is gedurende een loop een aantal keer je passen per minuut te tellen en daarvan het gemiddelde te nemen. Als je weet hoeveel stappen je per minuut zet, kun je dat aantal gebruiken om de geschikte beat bij te zoeken. Dus als jij 160 stappen per minuut zet, probeer muziek te vinden met datzelfde aantal beats per minuut. Tegenwoordig zijn er ook speciale apps voor op je telefoon, die berekenen hoeveel stappen je per minuut zet en daar geschikte nummers bij zoeken.

Afspeellijsten afgestemd op BPM

Onder andere muziekdienst Spotify heeft lijsten samengesteld aan de hand van het aantal beats per minuut in een liedje en via onder meer jog.fm kun je zelf het aantal beats per minuut invoeren en afspeellijsten vinden met nummers die allemaal ongeveer hetzelfde aantal BPM hebben. Zo kun je altijd in het juiste tempo lopen en helpt de muziek je prestaties te verbeteren. Meer over de afspeellijsten van Spotify vind je in dit artikel dat we eerder publiceerden op Hardlopen.nl

Bronnen: Hardloop.net en PLos One

Foto: Shutterstock