Gear

Onlangs kwam op Sportzorg.nl de volgende vraag binnen voor de Digitale Sportarts: ‘Een maand geleden merkte ik op dat ik mijn grote teen een lichte zwelling had. De zwelling is pijnlijk als de druk van een hardloopschoen op komt te staan. Hetzelfde heb ik ook aan de andere voet gehad, dit verdween weer na 2 weken. Het lopen op mijn oude hardloopschoenen geeft geen klachten.’ Daar liet de arts zijn medisch licht over schijnen, maar hoe kun je dit soort klachten voorkomen of tegengaan door een weloverwogen keuze van schoenen en verstandig gebruik ervan? Hardlopen.nl-expert en trainer Rob Veer legt uit.

“De puur medische situatie naar aanleiding van deze klachten, dat is natuurlijk bij uitstek het terrein van een arts”, zegt expert Rob Veer. “Hij of zij heeft daar een helder idee over. Maar vanuit mijn ervaring kan ik wel aangeven hoe je met nieuwe hardloopschoenen moet omgaan. Ten eerste; neem de tijd om aan nieuwe schoenen te wennen, ga er niet meteen een lange duurloop of intensieve interval op lopen. Het moet echt goed voelen. Loop ze eerst een paar dagen in, door ze overdag enkele uurtjes aan te doen en er bijvoorbeeld de boodschappen mee te gaan doen. Voelt dat goed, doe er dan eerst een paar rustige, korte duurloopjes op.”

Gooi je ‘oude’ schoenen niet weg

Hoewel de verleiding misschien groot is, betekent de aanschaf van nieuwe hardloopschoenen niet dat de rol van de oude is uitgespeeld. Veer: “Je begint dus met korte duurloopjes op de nieuwe schoenen. Maar doe de andere trainingen op je ‘oude’ schoenen. Gaat dat goed, dan kun je ook de andere trainingen op de nieuwe schoenen doen, en uiteindelijk ook je wedstrijden. En dan heb ik het dus niet alleen over nieuwe schoenen van een ander merk en een ander model. Dit geldt voor elke nieuwe hardloopschoen, ook als je voor exact hetzelfde model hebt gekozen.”

Goed vergelijken

“Heb je deze klachten, vergelijk je nieuwe schoenen dan eens nauwkeurig met de oude. Misschien zijn de teenklachten ontstaan doordat de nieuwe schoen toch iets kleiner uitvalt en de teen met name bij de afwikkeling in de verdrukking komt. Dat laatste kan ook het geval zijn als het buigpunt van de voorkant van de schoenzool anders is (stugger of wat meer naar voor of achter) dan bij de oude schoen.”  

Wissel af

Een geslaagde aankoop of niet, als het aan Rob Veer ligt, loop je nooit alleen maar op je nieuwe schoenen. “Ik ben er sowieso voor om niet altijd op hetzelfde paar schoenen te lopen. Zorg dat je altijd twee paar hebt, en wissel regelmatig af, zoals het ook goed is om op verschillende ondergrond te lopen.”

En ten slotte: “Neem in je beoordeling ook je ‘gewone schoenen’ mee, waar je normaalgesproken overdag op loopt! Het zou namelijk heel goed kunnen zijn dat de klachten zijn ontstaan doordat je op nieuwe ‘gewone schoenen’ loopt.”

Bron: Sportzorg.nl